Agenţia Europeană pentru Mediu a dat publicităţii recent un studiu privind evoluţia poluării cauzate de transportul auto în Europa. În principal, se pare că în anul 2009 poluarea a scăzut uşor, dar experţii consideră că nu e vorba decât de un efect conex al crizei economice internaţionale, care a dus la scăderea consumului de combustibili, trendul real fiind în continuare ascendent.
Vorbind în cifre, între 1990 şi 2009 creşterea poluării pe plan european a contribuit la creşterea efectului de seră cu 27%. Ceea ce înseamnă revizuirea obiectivelor UE de scădere a poluării până în 2050, de la 60% la 68% – adică, în traducere, costuri mai mari decât estimaseră specialiştii.
Raportat la anul 2009, specialiştii consideră că sectorul auto a făcut un efort considerabil pentru a scădea emisiile de CO2 (principalele responsabile de efectul de seră). Însă măsurătorile aerului au relevat un rezultat surprinzător: concentraţia de poluanţi de genul dioxidului de azot (NO2) sau a particulelor fine (PM10) a crescut mai mult decât se preconizase.
Mai precis, faţă de standardele impuse, emisiile de dioxid de azot sunt mai mari cu 41% în 2009, iar cele de particule au depăşit standardele cu 30%. Având în vedere că vorbim de emisii specifice motoarelor diesel, care sunt folosite la toate maşinile de transport marfă şi călători şi la peste 50% dintre autoturismele înmatriculate în Europa, devine clar de ce UE discută creşterea taxelor la motorină din 2013.
În sprijinul acestui deziderat, specialiştii UE afirmă că în 2011 preţul mediu al unui litru de combustibil este de 1,14 euro, ceea ce înseamnă o creştere de numai 15% faţă de 1980. Adică preţul petrolului a crescut cu doar 0,5% pe an, ceea ce nu e suficient pentru a descuraja consumul de benzină şi motorină şi, în paralel, a încuraja folosirea combustibililor şi propulsiilor alternative.
Din această perspectivă, în 2009 maşinile cu propulsie alternativă au reprezentat doar 5% din parcul auto european, majoritatea dintre ele utilizând GPL, iar 0,02% au fost maşini electrice. În plus, specialiştii Agenţiei Europene pentru Mediu atrag atenţia şi asupra celor 100 de milioane de oameni expuşi zgomotelor traficului auto peste limitele admise sau asupra faptului că reţeaua de şosele şi autostrăzi afectează grav biodiversitatea pe plan european.
CREZI CĂ SUNT EXPLICAŢII REALISTE PENTRU LEGEA ANTI-DIESEL?